„Když umírá herec“ – nová inscenace Dvorního divadla v Hlohovci
Dovolím si začít citátem: „Pokud si člověk myslí, že na světě existuje ještě větší požitek, než hrát před spokojenými diváky, kteří se zájmem sledují každé jeho gesto, pak by bylo lepší, kdyby se zabýval něčím jiným, než herectvím.“
Miro Gavran, „Když umírá herec“.
„Když umírá herec“ je další z inscenací Zdeňka Černína v letošní letní sezóně 2013 ve Dvorním divadle v Hlohovci (Hlohovec v Lednicko-valtickém areálu). Slib Petry Černínové, prezidentky DD, že se na této scéně budou uvádět kvalitní texty a divák se může těšit na dobré herecké výkony, je i v tomto případě splněn.
Kdybychom žili v dobách údernických, neváhal bych napsat, že kvóty nadojeného umění byly překročeny, šly bezmála na úroveň 120%. A to především v kontextu jihu Moravy.
Například divadla podporovaná městem Brno, mající dotace ve výši desítek a stovek miliónů korun, pokud už něco nadojí, jde z nich řadu let především krev.
Kýčaři si za peníze daňových poplatníků dělají svůj vlastní byznys (čtěte: strkají si do vlastní kapsy víc, než je v civilizované společnosti slušné, a ještě při tom nahlas chrochtají).
Experimentátorům pro samé experimenty uniká vlastní divadelní podstata, tj. že k dobrému divadlu stačí dobrý herec a něco dobrých slov do jeho vyhladovělých úst (čtěte: pro samé efekty a škleb není vidět herce, jsou tu jen jejich ucasnované, kdysi profesionální stíny, anebo amatérské chrchly; text přestává být kultivovanou strukturou ze samohlásek a souhlásek, je to jen pitomé samohláskování, z něhož není chytrý divák, herec, režisér už vůbec ne).
Divadelní produkce DD je jiná (viz výše), vychází z přesvědčení, že lidem se má dávat to, co potřebují, ne to, co chtějí. Přitom je na co se dívat. Tvůrci a manažeři DD doufají, a zatím jim to vychází, že na jejich kvalitní opusy diváci přijdou.
A přitom, světe kalkulantů a kalkulací div se, ani koruna nejde z rychle se prázdnících nebo už vyprázdněných peněženek a stažených pytlíků občanů naší politicky nechtěně zábavné a asociálně zkoušené republiky.
Pokud znáte předlohu, zjistíte, že režisér Černín udělal v textu Miro Gavrana „Když herec umírá“ množství škrtů, úprav replik a aktualizací. K dobru inscenace. Původní text je podle mého názoru místy příliš literární a tezovitý (připadá mi, jako by byl cíleně psaný pro rozhlas, kde se posluchač během dlouhého zimního večera může soustředit na slovo). Je v něm mnoho slov, spousty divadelního a uměleckého klábosení, množství malých, občas i velkých myšlenek, ke kterým se čtenář musí prokousávat; pokud má vůbec tu trpělivost.
Překlad Vlatky Souček-Kapetanović a Jiřího Vobeckého není z nejlepších. Ale díky jim za to, že tuto hru uvedli do našeho kontextu.
Zápletka je nesložitá. Do domova důchodců, kde žije a provozuje amatérské divadlo šedesátiletý Tom, přijíždí šedesátiletá Eva, svého času jedna z nejlepších chorvatských hereček. Tom ji zve ke spolupráci: chce s ní nastudovat svůj text. Eva, která má svá nejlepší umělecká léta za sebou, zprvu pózuje, chová se přehlíživě, ale nakonec nabídku přijímá. Následně se dozvídáme, že důvod, proč Tom požádal Evu o spolupráci, nespočívá jen v její slávě.
Místy velmi patetickou Evu hraje Simona Peková, tajemného Toma hraje Zdeněk Černín. Postavy mají několik poloh. V první polovině inscenace se hraje většinou v sedě nebo ve stoje, v druhé polovině a především v závěru i v leže.
Afektované Evě, která si zpočátku hraje na divu, protože v minulosti byla divou, ve chvílích pravdy upadá póza a ukazuje se nám její trpící podstata. Za svou vášeň pro divadlo a hraní musela nejednou krvavě platit: obtíže v osobním životě, hraní v hloupých komerčních projektech, ale za dobré peníze, v posledních letech nehraním, a tedy bez nároku na honorář.
Simona Peková jako Eva se ze svých křečí a póz ve zlomových okamžicích, kdy jí Tom krutě servíruje, jak on to vidí a jaká je podle jeho názoru jeho pravda, během okamžiku probere, zcivilní a ukáže divákům hloubku utrpení, kterým prošla. Odhalí bolest, kterou musí snášet; maska mizí, vidíte tvář, která není stažená předstíráním, svaly jsou povolené, ústa přiotevřená, oči zrudnou, čekáte, kdy se rozpláče jako stará afektovaná divadelní kráva, nic z toho však nepřichází, protože Eva se nechce před amatérským režisérem shodit. A Simona Peková, herečka s velkými divadelními zkušenostmi, si chce přihrávku, kterou dostává, vychutnat a také naservírovat tak, aby z toho byl tie-break. Její herectví je pak niterné, odměřené, přesné.
Tom je zpočátku nečitelný. To, co se o jeho postavě dozvídáme, jsou předhozené návnady a slepé uličky bez řádného označení, ve kterých se má divák ztratit, aby se v zápětí dozvěděl, že život amatérského režiséra a herce byl životem člověka, který pro skutečné divadelní umění (během představení se k tomu Tom několikrát při svých dialozích s Evou vyjádří) obětuje jak svůj talent, tak osobní život, tak také několik příležitostí, které se už nikdy nebudou opakovat; Tom ví, když je přijat na divadelní fakultu, že jde o neopakovatelnou šanci, ale přesto dá přednost péči o mladší sourozence - náhle mu totiž umřela jeho matka.
Zdeněk Černín s velkou hereckou bravurou, při vší civilnosti projevu, vstupuje do obrazu životem omláceného Toma, který je až do extrémů vláčen láskou k divadlu. Mlčením Černín říká víc, než desítky replik původního textu; šly nemilosrdnými škrty pryč a není jich v této inscenaci vůbec škoda.
Obraz vytvořený režijním pojetím a hereckým přístupem k oběma postavám (Evy, afektované a zoufalé, Toma, hledajícího pravdu a komentujícího situaci, v níž se nachází, glosujícího svět divadelní i nedivadelní, který se kolem něho a v něm točí) je zajímavě strukturovaný, plastický, přitom režisér Černín jako vždy pro pohlednost nezanedbává kvalitu; nezapomíná na hloubku, kterou text, i přes řadu nedostatků, poskytuje.
Ještě bych rád, i když nerad, upozornil na to, že v druhé polovině představení dvakrát významně spadl „řemen“ - díky dvěma viditelným lapsům při výměně dialogů. Nastoupila improvizace, Zdeněk Černín se snažil dostat hru zpět na nohy, zdařilo se to, i když to stálo hodně úsilí. Před další reprízou by prospěla ještě jedna důkladná zkouška se zaměřením ani ne tak na mizanscénu, jako na text.
V nabídce Dvorního divadla Hlohovec je tak další kvalitní inscenace, kterou by si jak místní, tak projíždějí turisté rozhodně neměli nechat ujít. Kus potěší, místy i rozesměje, vyznavači hlubokých myšlenek si mohou společně s Tomem také z gruntu zafilosofovat, holt, „Když umírá herec“, není to jen řachanda.
Viktor Kaa